Oględziny, opis i zdjęcia części | Projekt “Przełaj 18” #5

Projekt “Przełaj 18” dotyczy renowacji roweru przełajowego krok po kroku i publikowaniu każdej części tego projektu na blogu Rower w Gazie. Oto poprzednie części:

  1. Wstęp – plan przebiegu projektu 
  2. Specyfikacja i opis roweru 
  3. Rozkręcanie kół – początek rozkręcania roweru
  4. Rozbiórka roweru na części – finalizacja
  5. Oględziny, opis i zdjęcia części – TU JESTEŚ

Poniżej zamieszczam zdjęcia części z których rower “przełaj 18” się składa, opisuje je i wyceniam. 

Przerzutka tylna

Przerzutka tylna to Shimano SIS starego typu. Obsługiwała ona pięciorzędowy wolnobieg tyle, że nie była wcześniej wyregulowana i obsługiwała cztery z pięciu zębatek, bez największej. Jest mocowana na hak. Obsługując ją manetką bez stopniową na ramę nie mogę jej nic zarzucić i chociaż opinie o niej nie są najwyższe to decyduję się ją zostawić. 

Wartość: (uwzględniając ceny innych podobnych ofert) 22,50 zł

Przerzutka przednia 

Przerzutka przednia nie była przykręcona i ani momentu nie mogłem jej nie używałem. Docelowo obsługiwać ma ona dwa rzędy zębatek. Wiadomo, że jest to niemiecka przerzutka Sachs na wąskiej obejmie (min. 26 mm). Jej budowa jest naprawdę mocarna, ale wózek mocno starty. Tak mocno, że wręcz przetarty na wylot. Mój plan na nią to prawdopodobnie wymiana na inną, jeśli znajdę odpowiednią i niezbyt drogą.

Wartość: naprawdę mało jest tego typu przerzutek, ale pomimo tego jej wyeksploatowanie powoduje, że wyceniam ją na nie więcej jak 15 zł.

Korba i pedały

Korba z zębatkami jest zabudowana metalową błyszczącą obręczą. Efekt byłby naprawdę ładny, gdyby nie to, że metal z którego ta obręcz jest wykonana nie byłby słaby. Jednak tak jest i obręcz posiada już kilka odgięć i bliżej widać, że nie jest porządna. Mój pomysł na nią to prawdopodobnie jej demontaż, chociaż nie wiem bo to przydatny element. Innym pomysłem byłaby wymiana obu korb i pedałów, ale na to może nie wystarczyć funduszy chyba, że również znajdę coś ciekawego i taniego. Pedały to metalowe platformy, które można jeszcze bardziej rozkręcać. Są w miarę ładne oprócz tego, że w jednym, ktoś chyba walnął go młotkiem, gdy nie chciał wejść. Tutaj temat otwarty.

Wartość obu korb z pedałami: marki trudno się doszukać, ale zębatki całe: 20 zł

Łańcuch [EDIT]

Według oznaczeń i mnie jest to Shimano CN-UG51, czyli dobry produkt, który może spokojnie jeszcze posłużyć. Na różnych sklepach internetowych taki łańcuch osiąga ceny od 20 do 30 zł. Na moim egzemplarzu nie widać nawet śladów użytkowania, wystarczy go wyczyścić. 

Wartość: 20 zł

Kierownica

Kierownica jest bez markowa o szerokości prawie 40 cm. Jest całkiem wygodna, nie mam co do niej zastrzeżeń. Na kierownicy są dalej zamontowane klamki z podwójnymi dźwigniami. Jedna z nich to oryginalna niemiecka klamka Weinmann, lecz druga to zaleciała rdzą i poharatana bez markowa klamka o znacznie niższej jakości. Jeśli znajdę podobną i oczywiście okazyjną cenowo klamkę kupię z chęcią chyba, że zmyję nalot i doprowadzę ją do porządku. Do kierownicy dołączone są dwie zaślepki do zakończenia owijki. Owijka będzie nowa.

  • Wartość kierownicy: 30 zł
  • Wartość klamek: 40 zł (z czego 25 za markową)

Koła

W ich skład wchodzą opony GRL Tires 700x35c – dobre, ale tylko miejskie opony, felgi kół od Vuelty wykonane za aluminium, tak samo jak szprychy oraz dętki bez markowe do wymiany. O demontażu kół jest osobny artykuł: Rozkręcanie kół – początek rozkręcania roweru.

Do wymiany jedna szprycha, chociaż może więcej jeśli znajdę taki dobry komplet oraz przynajmniej jedna dętka.

  • Wartość opon: 35 zł
  • Wartość felg: (łącznie z piastami i szprychami): 30 zł

Wolnobieg

Wolnobieg Shimano SIS UB MF-Z015 to pięciorzędowy wolnobieg w całkiem dobrym stanie. Ząbki są jeszcze ostre, niektóre trochę powyginane, ale to nadal dobry podzespół. Jeszcze teraz, czyli przed serwisem obraca się bardzo opornie, ale mam zamiar go rozkręcić i przeprowadzić serwis tej części.

Wartość: 20 zł

Manetka przerzutek

Manetka na ramie ładnie się prezentuje. To kolejna część marki Sachs. Nie jest zaleciała rdzą, ani porysowana, dźwignie płynnie się poruszają. To kolejna z perełek w tym rowerze. Mocowana śrubą i nakrętką. Jedynie śruba do wymiany.

Wartość: 35 zł

Linki i pancerze 

Linki są w dostatecznie dobrym stanie, żeby ich użyć, ale być może zmienię je na inne, które mam lub inne okazyjne. Pancerze do użycia mam dwa, nie licząc hamulcowych. Nie znam marki linek, ani pancerzy.

Wartość: 5 zł

Widelec

Dopiero podczas dyskusji na Forum Rowerowym dowiedziałem się, że widelec jest powypadkowy i faktycznie jest delikatnie przekrzywiony. Według wielu widelec na złom i chyba nie będę się z tym kłócił, a tylko wrzucę zdjęcia. Złom? 

Wartość: ok. 1 zł (Według stawek skupu złomu)

Planowany zakup widelca jeszcze nie znany…

Suport

Również trudno doszukać się jakiejkolwiek marki na suporcie. Odkręca się go w łatwy sposób, chociaż najłatwiej we dwóch, gdy jedna osoba przyblokuje kluczem oś, a druga popycha nakrętkę w przeciwną stronę. Łożyska znajdują się zaraz za nakrętkami i są oparte na elemencie mufy suportowej, która nie jest prosta, a ma specjalne miejsca na oparcie się łożysk. W suport wepchnięto pełno smaru i brudu, który blokował oś suportu. Po wyczyszczeniu i ponownym nasmarowaniu suport będzie do użytku.

Wartość: 15 zł

Szczęki hamulcowe + linki

Szczęki hamulcowe działają, ale nijak mają się do standardów dobrego wyglądu. Są pokryte nalotem z rdzy, a klocki hamulcowe są zdecydowanie do wymiany. Tylną szczękę może zdecyduje się zostawić, ale jeśli z przodu wymienię widelec, będę musiał również zmienić szczęki hamulcowe. Nie wiem jak konkretnie to rozwiążę, słucham również Waszych propozycji. Czy z przodu V-Brake, a z tyłu U-Brake?

Wartość szczęk: 22,50 zł 

Siodełko i stopka

Obie te rzeczy są markowe. Stopka co prawda mocarna, ale firmowa od ESGE Pletscher mocowana do spodu ramy śrubą. Natomiast siodełko to włoskie Selle Royal w prawie bardzo dobrym stanie, ponieważ lekko poszarpany jest plastik na tyle siodełka, ale da się do zdemontować co rozpatrzę. Wszystkie te elementy bezdyskusyjnie zostają.

  • Wartość siodełka: 17,50 zł
  • Wartość stopki: 7,50 zł

Rama

Podstawa każdego roweru w tym wypadku nie jest w najlepszej formie. Największym jej mankamentem jest to, że po części była robiona ręcznie. Co to znaczy? Na przykład górna rura ramy jest włożona w wyciętą część ramy (dokładnie widać to w środku rury łączącej widelec z kierownicą, ale nie dało ująć się tego na zdjęciach). Cała konstrukcja jest stabilna, rury włożonej nie da się wyciągnąć, bo jest tez delikatnie przyspawana od dołu. Zastanawiałem się nad wykonaniem spawów dookoła w każdym takim miejscu, ale nie jestem pewien efektu, więc chyba się wstrzymam. Jeśli chodzi o lakier to usunąłem go i nie było z tym żadnego problemu. Szczególnie zielony był malowany pędzlem na gołą stal, więc wystarczyła szpachelka. Czarny lakier jest to bardzo cienka powłoczka, którą nawet nie trzeba usuwać w całości.

Wartość: –

 

Wszystkie wyceny wartości są moje na podstawie głównie cen porównywalnych w serwisach Allegro I OLX. Jeżeli masz sugestię co do jakiejś ceny lub części napisz w komentarzu. Również jeśli masz dla mnie podpowiedź jak rozwiązać problem z jakąś częścią lub zakupem napisz w komentarzu lub na maila.

Wszyscy tworzymy Projekt “Przełaj 18”!

Kontakt i współpraca: p.suszek456@gmail.com

Zapraszam na fora, temat projektu “Przełaj 18”:

Media Społecznościowe:


Spis treści “Przełaj 18”:

  1. Wstęp – plan przebiegu projektu 
  2. Specyfikacja i opis roweru 
  3. Rozkręcanie kół – początek rozkręcania roweru
  4. Rozbiórka roweru na części – finalizacja

Zapisz się na newsletter! ——————>

 

 

2 Replies to “Oględziny, opis i zdjęcia części | Projekt “Przełaj 18” #5

  1. v-break mogą nie działać w poprawny sposób z klamkami szosowymi, cantilever powinny działać ale mogą okazać się trudniejsze w regulacji.

    1. Mój plan na hamulce przedstawia się jak na razie tak: zakup widelca podobnego typu co obecny np. z Jaguara lub ZZR i montaż do niego U-Breków tych co obecnie lub nowych. Z cantileverami nie chcę się bawić, pomimo, że znajduję tanie oferty szczęk tego typu.
      [AKTUALIZACJA] Możliwe, że zakupię widelec z piwotami i dwie pary cantileverów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *