Rozbiórka roweru na części – finalizacja | Projekt “Przełaj 18” #4

Projekt “Przełaj 18” dotyczy renowacji roweru przełajowego krok po kroku i publikowaniu każdej części tego projektu na blogu Rower w Gazie. Oto poprzednie części:

  1. Wstęp – plan przebiegu projektu 
  2. Specyfikacja i opis roweru 
  3. Rozkręcanie kół – początek rozkręcania roweru
  4. Rozbiórka roweru na części – finalizacja
  5. Oględziny, opis i zdjęcia części 
  6. Jak się ma projekt “Przełaj 18”?
  7. Kompletowanie części i przygotowanie do składania roweru

Finalizacja rozkręcania roweru – jak przebiegała?

Pełna rozbiórka roweru nie była trudna, ale pomimo kilku trudności które się przydarzyły teraz przede mną nie stoi rower, a rama i jej części. Rower, który poddaje renowacji nie jest w dobrym stanie, dlatego w kilku miejscach miałem krótkie przestoje, które pokonałem i mogę powiedzieć, że udało mi się rozkręcić nasz “przełaj” jak zwykłem go nazywać.

Demontaż i rozbiórka kół 

Od tego punku zacząłem, ponieważ rower stracił dużo ze swojej objętości i zajmował znacznie mniej miejsca. Felgi kół są w dobrym stanie uwzględniając to, że dobry to znaczy nie bardzo dobry. W przedniej feldze brakuje szprychy, która się ułamała. Szprychy tak jak felgi są aluminiowe, ale nie w idealnym stanie. Obie dętki tak jak pisałem są do wymiany. Oczywiście żeby zdemontować koła trzeba było rozpiąć szczęki U-breaków. Żadna trudność.

Demontaż napędu
  • Zacząłem od korb, ponieważ tylna przerzutka nie dawała się tak łatwo. Zacząłem od korby z zębatkami. W obu korbach ciężko jest trafić ściągaczem idealnie w gwint – wymaga to trochę cierpliwości, ale udaje się pomimo, że gwint jest trochę uszkodzony w kilku miejscach. Wcześniej przed wkręceniem ściągacza należało wykręcić z obu stron śrubę 15 mm. Obie korby wtedy schodziły bez problemu. Pedały jak i wykończenia korby wydawały się być solidne jednak do końca takie nie są.
  • Tylna przerzutka Shimano SIS miała mocno zaklinowaną linkę przez nakrętkę/płytkę dociskającą linkę, ale po pociągnięciu kombinerkami puściło. Dalej wystarczyło tylko odkręcić śrubę, na której trzyma się przerzutka. 
  • Dopiero po zdemontowaniu przerzutki rozkułem łańcuch narzędziem specjalnie do tego przeznaczonym i odkryłem jego markę. Jeśli się nie mylę to KMC UG-51.
  • Przednia przerzutka nie była zamontowana.
  • Suport odkręcałem jak niektórzy Forumowicze już wiedzą jako jeden z ostatnich elementów. Z początku nie miałem pewności jak się za niego zabrać, ale udało się dzięki podpowiedziom na Forum Rowerowym. Wystarczyło przytrzymać oś suportu kluczem i odkręcić nakrętkę w przeciwną stronę młotkiem i czymś do popchania. Suport w sumie nie wygląda źle, ale przed odkręceniem żeby poruszać oś suportu, trzeba było użyć do tego klucza… Zdjęcie na >FB< Powodem były łożyska wypchane smarem i brudem, który zmieszał się z jego nadmiarem. Kulki nie miały nawet jak się poruszyć.
  • Wolnobieg Shimano jeszcze nie został zdemontowany, ale na pewno musi zostać, ponieważ bardzo opornie chodzi. Posiadam pasujący wielowpust, więc już niedługo wolnobieg poddam porządnym oględzinom. 
Demontaż szczęk hamulcowych 

Szczęki hamulców U-Break nie wyglądają już najlepiej. Są pokryte nalotem ze rdzy, ale zardzewiałe nie są. Może uda mi się doprowadzić je do porządku. Klocki jeszcze nie są zdemontowane, ale wszystkie wymagają wymiany, ponieważ ich trwałość jest bardzo słaba. Na obręczach kół zostają ślady po tarciu klocka po każdym hamowaniu. Demontaż ich był jednak bardzo prosty. Wystarczyło odkręcić jedną mała nakrętkę w każdej ze szczęk.

Demontaż linek, pancerzy i manetki 

Po pozbyciu się wszelkich części napędowych można było zabrać się za wyciągnięcie linek z pancerzy i atrap pancerzy. Dlaczego atrap? W tym rowerze w dwóch miejscach ktoś nie wiem jakim sposobem jako pancerza użył urwanego kabla o czym świadczą druty miedziane wystające z “pancerzy”. Nie było jednak problemu, aby wyciągnąć linki. Nie wszystkie są w dobrym stanie, szczególnie jeśli chodzi o końcowe odcinki, jednak nie trzeba ich od razu wyrzucać. Kilka pancerzy również nadaje się do ponownego użycia, a ja dołączę jeszcze swoje, które mam po innym rowerze. Demontaż manetki z ramy nie był problemem. Jedyne co było mało przyjemne to usilne wygięcie manetki w celu ściągnięcia z ramy. Tutaj również wystarczyło odkręcić małą nakrętkę. Śruba jednak jest do wymiany.

Demontaż widelca i kierownicy 

Najpierw trzeba było odkręcić stery od góry (dało się to zrobić ręcznie), odkręcić śrubę również od góry, a następnie oddzielić widelec, który jest w tym wariancie połączony z kierownicą. Podobno w niektórych przypadkach takie mocowania bywały naprawdę problematyczne, bo strasznie się zapiekały, ale tu nie było żadnego problemu. Wystarczyło poruszać kierownicą, przyblokować widelec i “kiera” wychodzi bez problemu. W łożyska sterów władowane było pełno smaru – tego samego co w suporcie. Dodatkowo z kierownicy ściągnąłem owijkę, którą wymienię ze względów estetycznych. Klamki hamulcowe zostały jak na razie przykręcone.

Demontaż innych części 

Inne części to siodełko Selle Royal na samozacisk oraz koszyk na bidon Kellys przymocowany nitami do ramy.

Użyte narzędzia:

  • Klucz do korb i pedałów Bike Hand 14 mm i 15 mm
  • klucz francuski,
  • klucz wielowpustowy
  • rozkuwacz do łańcucha
  • ściągacz do korb
  • śrubokręt płaski
  • młotek
  • wiertarka
  • klucz płaski 7/8/9 mm 
  • klucz imbusowy …mm
  • kombinerki
  • kleszczyki 

Jeszcze dziś pełna galeria zdjęć przedstawiająca rower w częściach, ich opis i bliższe przyjrzenie się oraz kolejny artykuł dotyczący podsumowania tej części projektu, czyli również kosztów, które będę musiał ponieść, żeby sfinalizować renowację, podjęcie odpowiedniej strategii itp. 

Wszystko to będę konsultował z Wami na blogu w komentarzach do których zachęcam już teraz w razie najmniejszej wątpliwości oraz myślę, że szczególnie na forach. Główne fora bloga to: 

Dzięki za każde zainteresowanie i liczę na Twoją ponowną wizytę! Śledź projekt “Przełaj 18”!


Poprzednie części:

Spis treści:

  1. Wstęp – plan przebiegu projektu 
  2. Specyfikacja i opis roweru 
  3. Rozkręcanie kół – początek rozkręcania roweru
  4. Rozbiórka roweru na części – finalizacja – TU JESTEŚ
  5. Oględziny, opis i zdjęcia części 
  6. Jak się ma projekt “Przełaj 18”?
  7. Kompletowanie części i przygotowanie do składania roweru

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *